Artikeln publicerades 16 november 2020

Herrljunga på plats 29 bland Sveriges kommuner och regioner när det gäller inköp av ekologiska livsmedel

Herrljunga kommun placerar sig på plats 29 av 274 svarande kommuner och regioner i Ekomatcentrums undersökning av inköp av ekologiska livsmedel.

Ekomatcentrum har sedan 1999 samlat in statistik för att kartlägga inköpen av ekologiska livsmedel i offentlig sektor. Lund vinner Ekomatsligan 2020 med 83 % ekologiska inköp.

Herrljunga klättrar 40 placeringar från förra året då vi hamnade på plats 69. På nuvarande 29 plats är 42 % av våra inköpta livsmedel ekologiska.

Av de ekologiska livsmedel som vi inhandlar är majoriteten även svenskproducerade, i de fall det finns att köpa, säger Irene Andersson, kostchef Herrljunga kommun.

Jätteroligt att vi klättar så mycket från förra året. Detta är ett kvitto på att har lyckats att få mer lokala och ekologiska råvaror i den kost vi erbjuder.

Här kan du läsa rapporten från Ekomatcentrum 2020 Länk till annan webbplats.

En person håller fram sina händer med plockade svampar

Foto: Exempelbild från Mostphotos