Verksamheter för stöd och hjälp

För dig som bor i Herrljunga kommun finns flera olika verksamheter som kan hjälpa dig om du känner att du inte mår bra.

Individ- och familjeomsorg - Socialtjänst

Genom socialtjänsten kan du som barn, ungdom eller förälder få stöd på olika sätt. Vi erbjuder till exempel samtal och rådgivning.

Kontaktinformation - Individ- och familjeomsorg

Funktionsnedsättning

Det mesta stöd och insatser enligt LSS måste man söka själv och här finns kontaktinformation till kommunens LSS-handläggare.

Kontaktinformation - LSS-handläggare

Elevhälsan inom skolan

Elevhälsan är en verksamhet inom skolan vars uppgift är att stärka och stödja barns och ungdomars utveckling i nära samarbete med föräldrar och skolpersonal så att hälsa och positiv utveckling främjas. Du kommer i kontakt med elevhälsan via barnets skola.

Information - Elevhälsan

Sjukvårdsrådgivningen 1177

Dygnet runt kan du ringa sjukvårdsrådgivningen för att få rådgivning av en sjuksköterska om var du i första hand bör vända dig.

Telefon 1177 Mer information om sjukvårdsrådgivningen 1177 Länk till annan webbplats.

Familjecentralen

Detta är en verksamhet som vänder sig till alla blivande föräldrar och småbarnsföräldrar med barn 0-6 år. På ett och samma ställe erbjuds en mängd tjänster av betydelse för barns och föräldrars hälsa och välbefinnande. Verksamheten utformas utifrån besökarnas behov.

Kontaktinformation - Familjecentralen

Vårdcentralen

Du som känner ångest, oro och nedstämdhet kan också vända dig till din vårdcentral.

Kontaktinformation - Vårdcentral Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

UMO

UMO är en webbplats för alla som är mellan 13 och 25 år. På UMO kan du få svar och stöd när du känner dig nere.

UMO.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ungdomsmottagningen Herrljunga

Även ungdomsmottagningen är till för dig mellan 13 och 25 år. Här kan du få svar och stöd när du känner dig nere.

Kontakinformation - Ungdomsmottagningen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Barn- och ungdomspsykiatrin (BUP)

På BUP tar man emot barn och ungdomar upp till 18 år med allvarliga psykiska problem. Man utreder, behandlar och ger stöd till barn och deras familjer.

Kontaktinformation - BUP Länk till annan webbplats.

Länsenheten ätstörningar

På webbplatsen ätstörning.se finns information kring ätstörning. Där hittar du också länkar för kontakt med enheter för ätstörningar i Västra Götaland.

Ätstörning.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

BRIS - Barnens rätt i samhället

BRIS kan alla under 18 år ringa, maila eller chatta för att prata med en vuxen om vad som helst. Det är gratis och ingen kan se att det är du som ringer eller att du har ringt. Du behöver inte tala om vem du är och du bestämmer själv vad du vill prata om. Om du vill kan du också skriva till en vuxen på BRIS eller chatta i BRIS-chatten.

Telefon: 116 111 http://www.bris.se/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Livlinan

Livlinan.org ger stöd och information till unga som lever nära någon med psykisk ohälsa. På sajten kan du ställa frågor anonymt och ta del av andras erfarenheter och läsa om vad det finns för hjälp att få.

http://www.livlinan.org/ Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.