Artikeln publicerades 25 september 2023

Beredskapsveckan 2023!

Har du en plan för hur du ska agera vid en större kris i samhället?

I dag 25 september startar årets upplaga av “Beredskapsveckan”, där Herrljunga kommun tillsammans med MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, och flera andra organisationer, sätter fokus på att vara redo för en kris. Syftet är att öka människors motståndskraft inför kriser och krig. Årets tema är att öva.

Kvinna med mobil i affär med blinkande lampor

För att lyfta årets tema "Öva!" erbjuder MSB materialet Sju dagar som motsvarar den vecka som allmänheten förväntas klara sig utan samhällets stöd vid en kris. Materialet består bland annat av en folder med enkla övningar för sju dagar och tips för en god egenberedskap. Sju dagar heter även en digital övning som utmanar vår hemberedskap vid ett längre elavbrott. Du hittar övningen på MSB:s webbplats. Länk till annan webbplats.

I Herrljunga kommun kommer vi under beredskapsveckan dela ut ett "krisbingo" till alla låg- och mellanstadieelever där man genom att göra enkla övningar både på skoltid och hemma kan kryssa och få bingo. Du hittar krisbingot här! Pdf, 242.6 kB.

Torsdagen den 28 september mellan klockan 12–18 kommer kommunens frivilliga resursgrupp (FRG) stå på röda torget och informera om sin verksamhet och hemberedskap.

Kommunens informationspunkter

När något händer som gör att normala informationsvägar inte längre fungerar finns det i stället informationspunkter i kommunen som du kan ta dig till. Samtliga grundskolor och bibliotek i Herrljunga kommun är informationspunkter och du kan hitta informationen genom att leta efter skylten nedan i närheten av huvudentrén.

Vi vet att det är oerhört viktigt att kunna förmedla information vid en kris, så det måste fungera även om vi inte kan använda internet och andra digitala kommunikationsvägar som vi brukar använda, säger Anette Falk, säkerhetschef i Herrljunga kommun. Därför har vi utsett dessa informationspunkter dit allmänheten kan ta sig för att ta del av viktig information vid en kris.

För dig som vill läsa mer finns mycket information om beredskapsveckan på MSB:s webbplats Länk till annan webbplats. och på Herrljunga kommuns webbplats kan du läsa om civil beredskap.

Informationspunkter