Artikeln publicerades 31 mars 2022

Ny lekplats i stadsparken

Upphandlingen är klar, det blir en ny lekplats i stadsparken i Herrljunga, och om allt följer planen kommer den kunna invigas i början av juni. Arbetet med att riva den gamla lekplatsen startar v.14 och beräknad byggstart för den nya lekplatsen är veckan efter påsk.

Lekplats

Såhär kommer lekplatsen se ut när den är klar.

Det som är speciellt är att barn fått vara med och bestämma hur den ska se ut, säger Anders Simonsson, upphandlingsansvarig på Herrljunga kommun. Av de anbud som kommit in har barnen fått vara med att välja det dem tycker var det bästa. Det är ganska ovanligt i upphandlingar att man lämnar över det till barn på det här sättet, och därför är det värt att uppmärksamma, säger Anders.

Lekplatsen kommer vara uppdelad i två delar, en för barn i åldrarna 2–5 år och en för barn i åldrarna 6–12 år.

De var tydligt vilket förslag som barnen gillade bäst, även om inte alla tyckte exakt samma. Tanken var också att lekplatsen skulle ha en tydlig koppling till Herrljunga kommun i sin utformning, och där fick leverantörerna några tips av oss, berättar Anders. Två av dessa var lantbruk och tåg, och nu är det bestämt att lekplatsen kommer att ha ett tågtema.

Vi tycker att det här är jätteroligt projekt, säger kommundirektör Ior Berglund. Herrljunga växer och fler och fler barnfamiljer väljer att bo i vår fina kommun. En ny fin lekplats med ett strategiskt läge bredvid vårt sportcenter gör att vi kan erbjuda aktiviteter för alla åldrar.

Äntligen start på något som jag hoppats på under en lång tid, men som fått ge plats åt andra satsningar, säger Gunnar Andersson, ordförande i kommunstyrelsen. Ska vi lyckas med den inflyttning vi vill ha och locka unga familjer till vår kommun är detta en viktig satsning.

Jag har förstått att man kan resa långt för att besöka en fin och bra lekplats och nu kommer vi snart att ha en i vår närhet. Dessutom känns det riktigt roligt att barnen fått vara med och säga sitt, avslutar Gunnar.