Artikeln publicerades 24 mars 2021

Herrljunga uppmärksammar Friluftslivets år

Herrljunga kommun kommer att uppmärksamma Friluftslivets år 2021 på lite olika sätt och försöka få så många som möjligt att upptäcka vår fantastiska natur! Här finns möjligheter för privatpersoner och föreningsliv att haka på samt komma med idéer och förslag för att få fler att testa på friluftsliv.

Birgitta Saunders i Molla bokskog

Foto: Birgitta Saunders i Molla Bokskog. Fotograf: Emanuel Ström.

Friluftslivets år är för dig som är nybörjare inom friluftsliv och som letar tips och inspiration för att komma ut i naturen. Initiativet kommer från Svenskt friluftsliv och riktar sig särskilt till barn och nysvenskar.

Vad planerar Herrljunga kommun för aktiviteter under Friluftslivets år?

Birgitta Saunders, besöksnäringsansvarig på Herrljunga kommun, säger att projektet syftar till att informera om vilka möjligheter vi har i vår natur, och var man kan hitta naturreservat och vandringsleder i ens närhet.

Vi vill också hjälpa föreningar att sprida aktiviteter som man kan göra ute i naturen, som exempelvis orientering och motionscykling. Titta gärna i vår evenemangsguide och i våra sociala medier. Vi kommer även tipsa om utflyktsmål och guidade vandringar. Under loven kommer vi att visa på möjligheter till bland annat friluftsaktiviteter och var i kommunen man kan göra dessa aktiviteter, naturligtvis beroende på årstid, säger Birgitta.

Olika månadsteman

Friluftslivets år kommer under varje månad att ha olika teman för att belysa friluftslivets olika delar.

Månadstemana kan ses som en guide till vad man kan göra. Herrljunga kommun kommer att tipsa om olika aktiviteter på sociala medier och lyfta de olika temana under olika delar på året med målet är att försöka att lyfta alla teman.

Prioriterad målgrupp

Friluftslivets år riktar sig särskilt till ovana naturbesökare som barn och personer med utländsk bakgrund. Birgitta Saunders menar att det är viktigt att öka kännedomen om naturen.

I Herrljunga ser vi också barn och personer med utländsk bakgrund som en prioriterad grupp, då de kanske inte har erfarenhet av att vistas i den svenska naturen. Det är även viktigt att öka kännedomen om allemansrätten och vilka skyldigheter, rättigheter och ansvar man har när man vistas i naturen. Kommunen vill också sprida kunskap om var man kan hitta information om allemansrätten.

Naturen påverkar oss positivt

Det finns mycket positivt med friluftslivet, alltifrån att testa saker man inte gjort förut, till att laga mat eller sova ute. I Herrljunga har vi fina möjligheter till friluftsliv med närhet till natur vare sig du bor i tätort eller landsbygd.

Att komma ut och röra på sig innebär ju att man får en starkare kropp och bättre kondition och med det bättre hälsa. En vistelse i naturen har en lugnande effekt, och en promenad i skogen kan kännas rogivande och ge positiv energi, säger Birgitta.

Herrljunga kommun planerar att fortsätta med att sprida information om friluftslivets positiva effekter och hur viktigt det är för hälsan. Kommunen ser även på hur vi kan utveckla tätortsnära förutsättningar för mötesplatser ut i naturen och tänker arbeta vidare med detta under 2022.