Artikeln publicerades 6 juli 2021

Önskemat på menyn

På ett gemensamt kostråd kom frågan om önskedag upp, där de boende på Hagen och Hemgården i Herrljunga var sin fredag skulle få önska vad som ska serveras till lunch och dessert. Förslaget togs väl emot av Marita Lundgren som är kostsamordnare i Herrljunga kommun.

Bild på en jordgubbstårta

Det var en kul idé tyckte vi, och självklart ska vi hjälpas åt och göra den dagen till en trevlig dag, säger Marita.

Marita berättar att de bestämde sig för att köra i gång så fort som möjligt, så Hagens fyra enheter fick varsin fredag som önskedag, där de fritt fick önska vad som skulle stå på menyn till lunch och dessert.
I höst får Hemgårdens sex enheter chansen att göra detsamma.

Alla maträtter har hittills gått att laga, med reservation för en dessert.

En avdelning ville ha sagogrynssoppa till efterrätt berättar Marita, vilket man inte lyckades få tag i, men utöver det har alla önskemål uppfyllts.

Återkommande önskerätter har varit hemlagade köttbullar berättar Marita, så det har det blivit några gånger.

Det gör inget att det serverats flera gånger eftersom man vet att det är en maträtt de ser fram emot och längtar efter säger Marita.

Tre gånger har det önskats köttfärsrätter, två gånger köttbullar med antingen kokt potatis eller hemlagat potatismos, och en gång kålpudding.

Det är viktigt att det känns att det är deras dag säger Marita, att den här dagen har vår enhet önskat den här maten. Det ska kännas lite speciellt, som att idag är det vår dag, avslutar Marita.

För dig som vill följa Nyhagaköket på Instagram finns kontot @nyhagakoket