Artikeln publicerades 13 juli 2020

Margaretha är enhetschef för Myndighet barn och familj

Margaretha Alm

Margaretha Alm, Ulricehamn, är enhetschef för Myndighet Barn och familj i Herrljunga kommun sedan den första februari.

Enhetschef för Myndighet barn och familj i Herrljunga kommun sedan den första februari är Margaretha Alm, Ulricehamn.

Hon har en bakgrund inom hälso- och sjukvården, där hon under många år arbetade som undersköterska inom flera verksamheter.

– Sedan utbildade jag mig till socionom, och de senaste tio åren har jag jobbat med myndighetsutövning inom barn och familj i Borås, Ulricehamn och som konsult.

Varför sökte du jobbet som enhetschef Myndighet Barn och familj i Herrljunga?

– Jag kom till Herrljunga i början av september förra året, och blev kvar. Det känns bra, jag hade inte stannat kvar om jag inte sett en potential. Jag trivdes bra med kollegor och det samarbete vi har. Det känns fint att vara här.

Vad kommer ditt arbete att bestå av?

– Jag är arbetsledare och leder gruppen på ungefär 15 personer som arbetar bland annat med utredningar, familjehem, placerade barn och behandling. Jag har verksamhetsansvar och ska se till att det hela fungerar, att vården utförs som planerat och att vår verksamhet är rättssäker.

Vilka är de största utmaningarna inför framtiden som du ser det?

– Vi är en ganska ny arbetsgrupp och just nu jobbar vi med att skapa en vi-känsla, och att hitta ett arbetssätt som leder fram till kommunens mål. Jag vill att vi ska ha en arbetsplats som man kan utvecklas på, vilket också är bra för kommunen som helhet.

FAKTA

Namn: Margaretha Alm.

Ålder: 50 år.

Aktuell som: Enhetschef för Myndighet Barn och familj i Herrljunga.

Familj: Man, fem barn, ett barnbarn och två katter.

Bor: Villa på landet utanför Ulricehamn.

Intressen: Natur och trädgård.