Artikeln publicerades 23 juni 2020

Christina är ny enhetschef inom socialförvaltningen

Enhetschef Christina Broberg

Foto: Enhetschef Christina Broberg framför Hagen i Herrljunga tätort.

Christina Broberg är sedan slutet av mars ny enhetschef för korttiden, nattpersonal på Hagen och Solhagen, bemanningsenheten samt dagträffen i Ljung.

Christina Broberg är utbildad socionom sedan 35 år tillbaka och har tidigare jobbat inom Västra Götalandsregionen (VGR) på bland annat Skaraborgs sjukhus. Hon har även arbetat som utbildare på Räddningsverket i Skövde (numera MSB).

Det känns jättebra att ha börjat här. Det är mycket som är nytt när man är chef på många ställen och enheter. Jag ser fram emot hösten nu när alla chefer är på plats och vi kan börja vårt gemensamma arbete, säger Christina Broberg.

Varför sökte du dig till Herrljunga kommun?

Jag såg i annonsen att ni sökte flera chefer och att vi skulle arbeta över gränserna och samarbeta. Det tilltalade mig! Jag tyckte att det verkade spännande, säger Christina Broberg.

Du började din tjänst mitt i Coronapandemin, hur kändes det?

Det har påverkat min start här absolut. Det var intensivt i början men man har bara fått hantera det på bästa sätt. Vi tar nya tag i höst och försöker arbeta långsiktigt, alla tillsammans. Jag tror framtiden kommer att kräva det.

Christina berättar att hon tycker det är viktigt i sin roll som chef att lyssna in men också att våga ta beslut.

Jag tror det är viktigt att lyssna in olika sidor men att sedan ta ett beslut. Ibland kan man behöva ta snabba beslut om situationen kräver det. Men oftast behövs det höras flera sidor. Det kan till exempel röra sig om samverkan med en annan personalgrupp eller liknande. Då är det bra att lyssna in för att få en helhetsbild, säger Christina Broberg.

Namn: Christina Broberg

Aktuell som: Enhetschef för korttiden, nattpersonalen på Hagen och Solhagen, bemanningsenheten samt dagträffen i Ljung. Ingår i Socialförvaltningen, Herrljunga kommun.

Ålder: 62

Bor: Skövde

Familj: särbo och två döttrar med familjer och bonusbarn med familjer.

Intressen: älskar att läsa deckare! Jag är väldigt musikintresserad och gillar även att resa. I höst planerar jag att återuppta min träning, det ser jag fram emot.