Artikeln publicerades 23 januari 2020

Jeanette är ny enhetschef för Myndighet Vuxen

Jeanette Sjögren enhetschef

Jeanette Sjögren är ny chef för Myndighet Vuxen inom socialförvaltningen.

Sedan den första januari är Jeanette Sjögren, Lidköping, ny enhetschef för Myndighet Vuxen på Herrljunga kommuns socialförvaltning.

Jeanette har arbetat i Herrljunga sedan 2016, bland annat som förste socialsekreterare.

– Jag har jobbat inom socialt arbete sedan 2003, först i Göteborg, sedan i Lidköping, Vara och Herrljunga. Jag har varit inriktad på bland annat missbruk, våld i nära relationer och socialpsykiatri.

Varför sökte du jobbet som enhetschef?

– Jag kände att det kunde passa mig. Jag har jobbat mycket i nära relationer till andra människor, nu får jag vara med och påverka på en annan nivå. Eftersom jag tycker om att jobba i Herrljunga, så var det en möjlighet för mig.

Vad består ditt arbete av?

– En stor del av mitt jobb innefattar att vara en bra ledare, och det kan jag bara vara tillsammans med mina medarbetare. Det handlar om cirka 20 personer, som ansvarar för bistånd och LSS, ekonomiskt bistånd, missbruk, våld i nära relationer, socialpsykiatri och administration. Det är många olika områden, och för mig är det viktigt att få ihop helheten.

Vilken är den största utmaningen just nu?

– En positiv utmaning är alla medarbetare ska få vara så delaktiga som möjligt. Jag vill vara lyhörd för alla som jobbar här, och skapa en trygghet i organisationen.

– Lugn, tillit och respekt är vad vi behöver. Jag vill ta del av mina medarbetares tankar och idéer.

Till sist, vad tycker du om att jobba åt Herrljunga kommun?

– Jag har arbetat här i fyra år och tycker att det är bra. Den lilla kommunen har stora fördelar, inte minst genom att vi är närmare varandra, och att det finns snabba kanaler för att få stöd och hjälp.

– Herrljunga har stora möjligheter, det finns ett politiskt intresse för våra frågor som jag uppskattar. Det viktiga är att använda det vi har på bästa sätt, och det arbetet ser jag fram emot att bidra med.

Namn: Jeanette Sjögren.

Aktuell: Ny enhetschef Myndighet Vuxen i Herrljunga.

Ålder: 54 år.

Familj: Man, två vuxna barn och ett barnbarn.

Bor: Villa i Lidköping.

Intresse: Barnbarnet, hundarna, hemmaliv och resor.