Artikeln publicerades 1 mars 2023

Kommunens webb får ny kostym

Som en del av arbetet att implementera den nya grafiska profilen i kommunen har nu även herrljunga.se fått sig en ny kostym.

Störst skillnad ser du på startsidan där struktur och nya funktioner tagit plats. Med omkring 300 tusen besök per år är webbplatsen herrljunga.se navet i kommunens kommunikation.

Startsidan

Startsidan har fått flest ändringar. Resterande sidor har samma struktur och innehåll som tidigare men med ny logga, typsnitt och färger. Du som användare kan känna dig trygg med att hitta din information precis som tidigare.

Kommun- och evenemangskalender

På startsidan hittar du nu en kalender som visar aktiviteter i kommunen, men även evenemang från Herrljungabygden.

Vi vill gärna visa upp vad som händer i kommunen och i vår bygd så det kändes naturligt att lägga den direkt på startsidan för att göra det så lätt som möjligt att hitta den, säger Lea Greim, kommunikatör och projektledare för utveckling av webbplatsen.

Tre ”höjdpunkter”

Tre puffar för ”höjdpunkter” har tagit plats på startsidan. Nyheterna befinner sig som tidigare på startsidan och tar nu plats bredvid kalendern.

Det händer en hel del i vår kommun och vi hade tidigare enbart plats för tre nyheter. Nu kan vi lyfta det som är viktigast och mest intressant i dessa puffar så att de inte försvinner som tidigare, säger Rebecca Fihn, kommunikatör.

Tillgänglighet

Det är snart sex år sedan Herrljunga kommun senast fick en ny webbplats. Sedan dess har mycket hänt gällande digital utveckling, men också rörande krav på tillgänglighet. Vi har några fel i webbplatsens kod (det som en webbplats är byggd på) som nu också kommer att rättas till som nästa steg.

Även om sex år inte tycks vara särskilt länge så blir en webbplats aldrig helt färdig, utan det är alltid ett fortsatt utvecklingsarbete. Det ställs ständigt nya krav som vi behöver nå upp till. Det känns väldigt bra att vår kod kommer vara felfri gällande tillgängligheten. Utöver det behöver vi såklart kontinuerligt arbeta med att tillgängliggöra innehållet, säger Lea Greim.

Vi hoppas att alla våra besökare blir nöjda med den nya upplevelsen av herrljunga.se.

Ser något tokigt ut? Rapportera tillgänglighetsproblem på webbplatsen.