Artikeln publicerades 24 augusti 2022

Sjuhärads kommuner flaggar på Ukrainas självständighetsdag

Ukrainska och svenska flaggan

För att visa fortsatt stöd för Ukraina kommer alla Sjuhärads kommuner, i ett gemensamt initiativ, flagga med den ukrainska flaggan på landets självständighetsdag den 24 augusti.

Strax efter Rysslands invasion av Ukraina gjorde Sjuhäradskommunerna gemensam sak, då Ukrainas flagga hissades i de kommunala flaggstängerna för att visa sympati och stöd för det ukrainska folket.

Vi vill fortsätta visa vår support för Ukraina och vår vänort Kamyanets Podislkiy, säger kommunalråd Gunnar Andersson.

Tillsammans med övriga sjuhäradskommuner flaggar vi idag för att uppmärksamma Ukrainas trettioförsta självständighetsdag, säger Ior Berglund, kommunchef i Herrljunga kommun. Jag är glad att Ulricehamns kommun initierade denna gemensamma flaggning.

Kommuncheferna i:
Bollebygds kommun