Artikeln publicerades 11 maj 2021

Resultaten av de ungas bild av Herrljunga kommun

Simon Holmberg och Vilhelm Palmén utanför Kunskapskällan

Simon Holmberg och Vilhelm Palmén från Ekonomiprogrammet, Kunskapskällan.

För att bilden av Herrljunga ska spegla hela samhället har även unga får lämna sin bild av Herrljunga som kommun. Elever på Kunskapskällans ekonomiprogram fick under 2020 i uppdrag att skapa en nulägesanalys av Herrljungabygden sett ur de ungas perspektiv.

Vilhelm Palmén och Simon Holmberg är två av de elever som har varit med och utformat den enkät och djupintervju som elever på skolan fått svara på för att ge sin bild av Herrljunga kommun. Av de 26 elever som svarat på enkäten bor 18 i Herrljunga kommun, 20 av dom studerar på orten.

Järnvägen och Kunskapskällan får höga betyg

Majoriteten av svaranden uppskattar kollektivtrafiken, något som också Simon, som bor i Ljung och ibland åker tåg till skolan tycker fungerar bra. Tåget är också det vanligaste sättet att ta sig in till Herrljunga för de elever som bor utanför orten, följt av buss och bil. Fördelarna med Herrljunga kommun är förutom järnvägen, gymnasieskolan Kunskapskällan som över lag får väldigt höga betyg av eleverna i undersökningen. Vilhelm och Simon säger att de också trivs väldigt bra på sin skola, den upplevs som liten, trygg och trivsam.

Man får en bra känsla när man går i korridorerna här säger Simon, man känner igen alla som går förbi en. Jag kan säga att jag trivs bra här.

Brist på saker att göra

Undersökningen visar att 40 % av de svarande saknar aktiviteter att utföra på fritiden, det framkom till exempel önskemål om en danslokal och handbollslag för tjejer. Vilhelm och Simon kan förstå att vissa saknar specifika saker, men tycker ändå att det finns ett okej utbud av fritidsaktiviteter för den som vill. Simon spelar fotboll i Annelunds IF och Vilhelm tränar på gymmet, som är öppet dygnet runt.

Man har ju öppnat en padelbana, det finns tennishall och en skateboardramp, några saker finns det ju, säger Simon.

Däremot saknar dom och flera andra ett ställe att hänga på med kompisar efter skolan.

En lokal att träffas och hänga i, vi har pratat om en spelhall med biljardbord, bowling, eller vad som helst, säger Simon.

De säger också att på helger och kvällar saknar de saker att göra.

Det blir rätt ofta att jag åker härifrån med kompisarna på helgerna, säger Vilhelm, vi kanske åker till Alingsås och käkar till exempel, som en utflykt.

Hela 73 % av de svaranden anger att de åker ifrån Herrljunga när de vill roa sig på en fredag eller lördagskväll.

Vill man gå på bio åker jag hellre till Alingsås eller Borås säger Simon. Vill man handla kläder eller göra någon annan aktivitet så blir det också att man åker till Borås eller Alingsås, där utbudet är större.

På frågan om man kommer vilja arbeta och bo i Herrljunga kommun i framtiden, är det fler som kan tänka sig att bo i kommunen än de som vill arbeta här. Simon menar att för honom är det mer en fråga om vart man får det jobb man vill ha som får avgöra, men både Simon och Vilhelm kan absolut tänka sig att bosätta sig i kommunen om inte jobbet är alltför lång bort.

Otrygghet på kvällstid

På dagtid anger de flesta att de känner sig trygga i kommunen, men många svarar att det känns otryggt att vistas ute på kvällstid. Vilhelm berättar om ett stort slagsmål för ett tag sen på stationsområdet och ett rån som skedde för någon vecka sen, över lag upplevs stationsområdet som stökigt och otryggt av flera av de som svarat.

Det känns som det är mycket sådant som händer där, säger Vilhelm.

Han tycker ändå att det var förvånansvärt många som svarade att dom känner sig otrygga när dom är ute på kvällstid.

Herrljunga kommun som helhet då? Över lag är det flesta nöjda med sin kommun och Simon sammanfattar det hela.

Herrljunga är en liten och trevlig kommun ändå, fast man saknar kanske något att göra på helgerna.