Artikeln publicerades 12 februari 2021

Hej vårdnadshavare!

Vad tänker du om sportlovet och ditt barn/ungdom?

Person som bör en gul mössa och det snöar. Bilden är tagen bakifrån.

Exempelbild: av Laura Adai från Unsplash

Det är en speciell och annorlunda tid vi alla lever i just nu med tanke på covid-19. Oro för våra nära och kära, för en del oro kring arbete och ekonomi. Lov brukar i vanliga fall vara då en del av våra barn/ungdomar testar att dricka alkohol eller ta andra droger. I år kan det vara en extra känslig tid då samhället ser annorlunda ut än annars.

Vi vet att en meningsfull fritid är en skyddsfaktor för att inte hamna i olika former av riskbeteenden som tex droger och kriminalitet. Även om mycket inte kan hålla öppet och igång som vanligt finns det fortfarande mycket att hitta på. På Herrljunga kommuns hemsida kommer det snart upp tips på aktiviteter att göra under sportlovet.

För att minska social oro i vår stad behöver vi din hjälp som förälder då du är den viktigaste skyddsfaktorn för ditt barn/ungdom. Vi skulle önska att du tillbringar mycket tid med ditt barn/ungdom, att du vet vad ditt barn/ungdom gör och med vem hen umgås. Det är också viktigt att du finns i bakgrunden som ett stöd ifall något skulle hända.

• Var tydlig med ditt ställningstagande att ditt barn/ungdom inte använder tobak, alkohol och andra droger.
  • Samarbeta med ditt barn/ungdoms kompisars föräldrar kring tider, aktiviteter osv.
  • Spendera extra mycket tid tillsammans med ditt barn/ungdom.
  • Om du av någon anledning inte kan finnas där som stöd för ditt barn/tonåring se då gärna till att en annan bra vuxen kan ta det ansvaret.
  • Håll åldersgränserna – köp inte ut och bjud inte hemma på tobak eller alkohol.
  • Om ditt barn/ungdom ändå skulle prova droger så finns det hjälp att få, ta hjälp tidigt och hellre en gång för mycket. Du är inte ensam och oftast blir det bra igen.
  • Ser du något som du oroar dig för i staden gällande barn/ungdomar vänd dig till skolan, socialtjänsten eller polisen. De finns för att stötta och hjälpa.

Glöm inte att hjärnan inte är färdigutvecklad hos ditt barn/ungdom förrän vid 25 års åldern. Sist utvecklas konsekvenstänkandet så det är inte konstigt om våra barn gör saker som inte alltid är bra för dem. Man kan likna tonårstiden vid en Ferraribil där vuxna måste vara bromsen i bilen för våra tonåringar. Att sätta gränser och ha en god och nära relation är skyddande för mycket när det gäller våra barn.

Sist men inte minst önskar Herrljunga kommun och Polisen er ett härligt sportlov!

Se filmen från drogförebyggarna som skickar med tips till föräldrar: