Artikeln publicerades 20 januari 2021

Anette är ny säkerhetschef

Säkerhetschef Anette Falk

Foto: Säkerhetschef Anette Falk

Sedan 13 januari är Anette Falk ny säkerhetschef i Herrljunga kommun. Hon kommer närmast från en tjänst som safety and security counsel på Fenix Outdoor.

Anette Falk har en lång erfarenhet inom säkerhetsbranschen i den privata sektorn. Hon har framförallt jobbat med säkerhet inom handeln, bland annat som säkerhetssamordnare på Apoteket AB och som säkerhetschef på Hemtex.

Jag har jobbat med säkerhet sedan 2001. Mitt första jobb var faktiskt inom offentlig förvaltning. Jag hade en projektanställning i Borås stad som jag fick direkt efter min säkerhetsutbildning. Så det känns kul att vara tillbaka i den kommunala sektorn, säger Anette Falk.

Hur känns det nu att vara på plats i Herrljunga kommun?

Det känns jättebra, jag har blivit väl mottagen! Mycket digitala möten på grund av Coronapandemin, så det är lite speciellt att börja i denna tid. Fullspäckat med intromöten. Stort fokus kommer vara att arbeta strategiskt kring krisberedskap, civilt försvar och säkerhetsskydd. Grunduppdraget är att skapa säkerhet för våra invånare och anställda.

Anette bor själv i kommunen och hon tycker att det är kul att nu få jobba för sin hemkommun.

Jag sökte det här jobbet dels för att det skulle vara spännande att byta bransch dels för att få jobba i min hemkommun. Det har hänt mycket inom det kommunala säkerhetsarbetet de sista åren så det lockar med en tydligare agenda från nationellt håll. Men också att jag får lära mig nya saker. Kommuner har ju lite andra regler att förhålla sig till, till exempel om civilt försvar.

Vad ser du fram emot i din nya roll?

Jag gillar att jobba med ett brett uppdrag, att både arbeta strategiskt och operativt. Just den mixen känns väldigt roligt. Det är också väldigt intressant att få bidra till att kommunen är väl förberedd för de händelser och kriser som kan inträffa.

Slutligen, vad tycker du är viktiga egenskaper som säkerhetschef?

Jag tänker att man måste vara bra på att samverka. En person kan inte skapa säkerhet på egen hand, utan det är något som vi alla måste göra tillsammans.

Namn: Anette Falk

Aktuell som: Säkerhetschef

Ålder: 49

Bor: Annelund

Intresse: Jag gillar hästar och hundar samt att vara ute i naturen. Jag har hållit på med hästar sedan jag var ung och är utbildad djurvårdare.