Artikeln publicerades 23 september 2020

Herrljunga på plats 10 i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet

Herrljunga klättrar rejält i Svenskt Näringslivs ranking för företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner.

– Vi är nu på 10:e plats av Sveriges 290 kommuner och det är vår bästa placering någonsin, säger Carl-Olov Holmström, näringslivschef i Herrljunga. Vi är både stolta och glada.

I förra årets ranking låg Herrljunga på 27:e plats och har alltså gått upp hela 17 placeringar.

– Grunden till denna framgång är att vi jobbar tillsammans, säger Carl-Olov Holmström. Vi har den lilla kommunens korta beslutsvägar och har förstående för varandras yrkesroller.

Herrljunga har till exempel förbättrat sig i kategorin ”Kommunens service och bemötande” från plats 38 till 7. Inom kategorin ”Kommunpolitikers attityder” har Herrljunga gått från plats 56 till 29.

– Det är verkligen ett gott betyg till de tjänstepersoner som jobbar i kommunen och våra förtroendevalda, säger Carl-Olov Holmström.

I Sjuhärad placerar sig Herrljunga på andra plats efter Vårgårda som på riksnivå hamnar på en hedrande tredje plats.

Hela enkätundersökningen och Herrljungas resultat finns att läsa på Svenskt Näringslivs hemsida Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..