Artikeln publicerades 22 september 2020

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service börjar gälla

Onsdagen den 23 september börjar kraven i lagen om tillgänglighet till digital offentlig service att gälla för webbplatser, och det innefattar naturligtvis Herrljunga kommuns hemsida.

Lagen, som kallas webbdirektivet, är viktig för allas rätt till digital offentlig service men också för digitaliseringen av offentlig förvaltning. Det ger användarna nya sätt att få tillgång till offentlig service, till exempel via webbplatser och e-tjänster.

Digital tillgänglighet innebär att ingen ska hindras från att få tillgång till digital offentlig service. Det är därför viktigt att exempelvis offentliga webbplatser håller en god tillgänglighet.

Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service syftar till att göra den digitala servicen mer tillgänglig, särskilt för personer med funktionsnedsättning. Omkring 20 procent av Sveriges befolkning har idag någon form av funktionsnedsättning, till exempel nedsatt syn eller rörelseförmåga.

Herrljunga kommun har sedan ett år tillbaka arbetat med att utveckla hemsida, e-tjänster med mera, för att öka tillgängligheten.

– Vi har kommit en bit på väg och fortsätter utveckla i den takt som vi har resurser till, säger Malin Bülling, kommunikatör.

Den som har något att påpeka vad gäller tillgänglighet på Herrljunga kommuns hemsida kan meddela detta via det formulär som finns på sidan för Herrljungas tillgänglighetsredogörelse. Du kan även skicka mail till herrljunga.kommun@herrljunga.se

Digital service

Webbdirektivet börjar gälla onsdagen den 23 september.