Artikeln publicerades 27 mars 2020

”Earth Hour” nu på lördag: Det handlar om hållbarheten för vår planet

Earth Hour

Nu på lördag den 28 mars så är det ”Earth Hour”, en manifestation för en hållbar värld med Världsnaturfonden som initiativtagare.

Sedan starten för många år sedan har huvudnumret i eventet varit att få så många som möjligt att under en timme, kl. 20.30-21.30, på lördag kväll släcka sina lampor.

Men perspektivet är bredare än bara energibesparing. I år är temat biologisk mångfald, och tanken är att vi ska få en chans att tänka till kring vad den biologiska mångfalden betyder för att samhället alls ska fungera.

– Herrljunga kommun stödjer detta, säger samhällsutvecklare Maja Sallander. Det handlar om hållbarheten för vår planet, och tar vi inte hänsyn till den så får vi ingen utveckling alls.

– Att släcka sina lampor kan tyckas som en liten åtgärd, men genom att göra många små förändringar kan vi alla tillsammans åstadkomma något större.

– ”Earth Hour” är en chans att påminna sig själv om att vi är beroende av naturen, och naturen är beroende av att vi bryr oss. När vi är många som deltar skickar vi en stark signal till både beslutsfattare och oss själva om att viljan och kraften finns, vi behöver bara fånga upp den på rätt sätt.

Samhället är sårbart

Att det nya coronaviruset just nu drabbat världen kan också ha betydelse för hur villig man är att ändra sitt beteende.

– I coronatider förändras fokus på vad som är viktigt, säger Maja Sallander. Det som händer nu är att vi inser att samhället är sårbart, och det kan förhoppningsvis göra oss mera motiverade till att skapa en hållbar framtid.

Herrljunga kommun bedriver ett kontinuerligt arbete för ökad hållbarhet. Kommunen satsar till exempel på solpaneler på kommunens fastigheter, använder elbilar som tjänstefordon, och köper närproducerad mat i så stor utsträckning det är möjligt.

– I dag vill vi också påminna våra medarbetare att stänga av sina datorer när de går hem för dagen, så att de inte är i gång över helgen och drar ström, säger Maja Sallander. Vi hoppas naturligtvis att våra medborgare i Herrljunga gör detsamma och är med i manifestationen på lördag kväll!

FAKTA OM EARTH HOUR

Earth Hour är en internationell kampanj som uppmanar hushåll och företag att under en timme släcka belysning och även stänga av icke-nödvändiga elektriska apparater för att uppmärksamma klimatfrågan. Kampanjen sker årligen under den sista lördagen i mars. Kampanjen drivs av Världsnaturfonden.