Artikeln publicerades 28 juli 2022

Scendraget Nossan visar spontana inslag på festivaldagen

Scendraget Nossan, en registrerad ideell förening är en av de 40-tal föreningar som kommer att visa upp sig på festivaldagen i samband med föreningslördagen.

Scendraget Nossan grundades år 2015 av några glada pensionärer som gillar att spela teater. Under flera år träffas man en gång i veckan för att leka teater och repetera pjäser. Under festivaldagen som är den 20 augusti kommer det att bjudas på spontana inslag av Scendraget Nossan!

Rosmarie Andersson, teaterledare Scendraget Nossan fick redan som barn upp intresset för amatörteater.

Mitt intresse för amatörteater grundades redan som barn i vår lilla by i. Där bodde övervägande bönder med sina familjer och de arbetade hårt i
åkrar och fält. Men under vinterhalvåret visade föreningar upp sig. Till dessa tillfällen övade vanligt folk in en pjäs som uppfördes för allmänheten. Jag bara njöt och har aldrig glömt det.

Som vuxen blev Rosmarie medlem i en amatörteatergrupp i Schweiz och senare i livet återupptog hon teatern här i Sverige. 2004 flyttade Rosmarie till Annelund.

När jag flyttade till Annelund 2004 upplevde jag - genom min gamla grannfru - att äldre människor kan känna sig mycket ensamt. Då föddes tanken om en seniorteater.

Vi har haft mycket roligt och kunde spela våra pjäser på många ställen, främst för olika pensionärsföreningar, äldreboende och i kyrkliga sammanhang. Tyvärr blev det stopp på allt roligt på grund av pandemin. Innan pandemin så har vi varit nio aktiva skådespelare. I dagsläget är det mycket osäkert hur många som kan fortsätta, då flera inte känner sig kry
längre.

Under festivaldagen ser Rosmarie en möjlighet att hitta nya medlemmar.

När jag läste om Föreningslördag i samband med Herrljunga festival, så såg jag en möjlighet att visa upp vår förening för allmänheten. Inte minst i hopp på att hitta intresserade människor, som i bästa fall vill bli nya medlemmar.