Artikeln publicerades 8 februari 2023

Anela är ny administrations- och kommunikationschef i Herrljunga

Sedan augusti 2022 är Anela Lennartsson administrations- och kommunikationschef på Herrljunga kommun. Anela kommer närmast från en tjänst på Vara kommun, där hon arbetat med digitalisering och framtagning av digitala tjänster.

Anela Lennartsson

Berätta lite om vad du arbetat med tidigare?

Jag har jobbat i Vara kommun, i elva år ungefär. Jag har i princip hela den tiden jobbat inom administration, och lite inom kommunikation. Jag jobbade som sekreterare i ganska många år, och som projektledare för upphandling och implementering av IT-system i cirka tre års tid. Sen jobbade jag som kanslichef i drygt ett år. Det sista jobbade jag på kommunikationsavdelningen i Vara med digitalisering och framtagning av digitala tjänster.

Hur känns det att ha börjat i Herrljunga kommun?

Det känns bra, man känner sig välkommen och behövd och jag kan bidra med mycket av min tidigare erfarenhet, den kommer till nytta vilket känns bra.

Vad ser du fram emot i din nuvarande roll?

Jag har ju redan jobbat här i fem månader, och hunnit skapat mig en uppfattning. Det är väldigt mycket som är bra, som vi ska ta vara på, men jag ser också fram emot en digitalisering inom enheterna och kommunen som jag kan vara delaktig i. Sen är vi en relativt ny arbetsgrupp, så jag ser fram emot att jobba med den här gruppen.

Varför sökte du dig till Herrljunga kommun?

Jag kände att jag har gjort mycket i Vara och hos samma arbetsgivare. Det var rätt tid för att se sig om för att testa något annat. Då kom denna tjänst upp väldigt lägligt och då valde jag att söka. Att det funkar bra att pendla var också ett plus.

Vad tycker du är viktiga egenskaper som ledare?

Ödmjukhet tror jag på, men en samtidig tydlighet i var man står och att medarbetarna vet vad de kan förvänta sig och vart dem har en. Tydlig kommunikation, öppen dialog. Framför allt ödmjukhet, att förstå varandra, dels medarbetarens situation, men också kunna förmedla sitt eget perspektiv till de man arbetar med.

Jag är glad att var här och har känt mig välkommen sen dag ett!

Namn: Anela Lennartsson

Aktuell som: Administrations- och kommunikationschef

Ålder: 38

Bor: Vara