Artikeln publicerades 15 maj 2020

Årets kulturpristagare och hantverks- och kulturstipendiat har utsetts

Herrljunga Kultur- och Konsthantverksförening tilldelas Herrljunga kommuns kulturpris för år 2020.

Och årets mottagare av kommunens hantverks- och kulturstipendium blev Alicia Jern, Vesene.

Det beslutade Bildningsnämnden i Herrljunga vid sitt senaste sammanträde.

Herrljunga Kultur- och Konsthantverksförening får kulturpriset

Herrljunga Kultur- och Konsthantverksförening får priset, som består av 10 000 kr, med motiveringen att föreningen sedan 19 år tillbaka arrangerat Konst- och hantverksrundan, som alltid är förlagd till den första helgen i september. Under arrangemanget öppnar hantverkare och konstnärer sina ateljéer och utställningslokaler för allmänheten och synliggör den konst och det konsthantverk som skapas i kommunen.

Alicia tilldelas årets hantverks- och kulturstipendium

Alicia Jern, som fyller 18 år i höst, är aktiv inom musiken, främst med sång. Hon skriver egen musik, spelar gitarr och piano, och går just nu andra året på gymnasieskolan Academy of Music and Business i Vara. Även stipendiet är på 10 000 kr.

På grund av coronapandemin är det ännu inte klarlagt när pris och stipendium kommer att delas ut.

Konstrundan

Herrljunga Kultur- och Konsthantverksförening får kulturpriset, som består av 10 000 kr, med motiveringen att föreningen sedan 19 år tillbaka arrangerat Konst- och hantverksrundan. Vernissage i år den 4 september kl 18.